p16r.nl

Aziereis dag 22 - 28 - Pakse, Vientiane & Vang Vieng (Laos)

September 13, 2011 - 4 min read

Op veler verzoek weer een blogje. Na Siem Reap ben ik gevlogen naar Pakse, Laos. Met een propeller vliegtuigje wederom, samen met 4 anderen. Dat had op zich al een voorbode moeten zijn maargoed. Eenmaal in Pakse aangekomen was het vliegveld volkomen leeg, op 1 taxi na. Aangezien hij mijn enige optie was voor vervoer naar de stad kon hij mij goed afzetten, wat hij vervolgens dan ook even goed heeft gedaan; $10 voor een ritje van 10 minuten. Eenmaal aangekomen bij het Sabaidy2 guesthouse een kamer gezocht. Daarna begon Het Grote Wachten, totdat de regen ophield. 3 dagen later had dat het nog steeds niet en zowel 4000 Islands als het Bolaven plateau was onbereikbaar vanwege het slechte weer. Risico van in het regenseizoen reizen. Wel leuke mensen ontmoet in het guesthouse die in hetzelfde schuitje zaten en een flink stuk verder gekomen in m’n boek.

Na 3 dagen dus mijn verlies genomen en de nachtbus naar Vientiane gepakt. Gelukkig zaten er maar 5 mensen in de bus dus ik kon heerlijk royaal liggen achterin de bus, verspreid over 3 bedden. Een van die 5 mensen was Jeremy, een 24 jarige Drupal developer uit Canada; wat zijn de kansen, haha. Lekker techtalk in Laos dus, dikke prima. ’s Ochtends in Vientiane aangekomen en besloten dat daar geen zak te beleven is. Rond het middaguur dus alweer in de bus gestapt naar Vang Vieng. De rit was briljant; wát een mooie natuur hier!! Superveel groen, vergezichten, bergen, rotsen, watervallen, echt vet. Ritje duurde 4 uur door kleine dorpjes etc dus veel te zien.

Eenmaal in Vang Vieng aangekomen werden we verleid tot het inchecken in ee guesthouse met de belofte van een gratis bbq. Dat hoef je dus aar 1 keer te zeggen dus wij naar het Phoomchai guesthouse. Daar zat al een hele groep mensen, waaronder 3 Duitse en 2 Franse meiden, een Israëli, een stelletje (Australische+Zwitser) en een permanent stonede Amerikaan op wereldreis met verhalen die te gek zijn om waar te zijn. Hilarisch zijn ze in ieder geval wel. Omdat het de eerste avond al zo gezellig was hebben we besloten om de volgende dag met deze groep te gaan tuben.

Tuben is ongeveer de meest misplaatste activiteit in deze regio maar daarom zo apart en briljant tegelijk. Je gaat met een binnenband een rivier af waar je om de zoveel meter een bar hebt waar je kan feesten en drinken. Mensen gooien vanaf de kant touwen naar je waarmee ze je binnen hengelen en overal zijn glijbanen en trapezes waarmee je jezelf het water in kan slingeren. Soms wel wat gevaarlijk, heb zelf aan een trapeze dan ook 2 vingers flink gekneusd (zitten nu veilig aan elkaar getaped ;)). Na het tuben zijn we de stad in gegaan om het feestje door te zetten.

Gisteren zijn we scooters gaan huren en naar een paar watervallen in de buurt gereden. Geniaal natuurlijk, over glibberige weggetjes met bange meisjes achterop. In de watervallen gezwommen en weer terug gereden. We hebben ongeveer drie kwartier over 5km gedaan, zo slecht zijn de wegen. Gisteravond lekker bij het guesthouse zitten drinken en kletsen en vanmorgen uitgeslapen en even ontbeten. Alles gaat hier “Lao-Style”, wat inhoudt “extreem langzaam”. Het is nu bijna half 4 en we hebben net geluncht en besloten dat we naar de Blue Lagoon gaan, ook een waterval/meer achtig iets.

Morgen ga ik met Jeremy en de 2 Franse dames naar Luang Prabang, iets naar het noorden. De rit duurt normaal 6 uur maar omdat er een wegverzakking is geweest kan het nu tot 12 uur duren dus we gaan vroeg in de ochtend weg. In LP heb ik 2 dagen totdat ik naar Chiang Mai (Thailand) vlieg, waar ik ook 2 dagen heb tot ik naar Koh Samui (Thaise eilanden) vlieg.