p16r.nl

Aziereis dag 17 & 18 - Sihanoukville

September 01, 2011 - 3 min read

Na het afscheidsfeestje van Nicolas in Phnom Penh heb ik ‘s ochtends de bus gepakt naar Sihanoukville. Ik zou eigenlijk al naar Siem Reap maar iedereen zei dat Sihanoukville erg leuk is en ik had nog wel een paar dagen over voor mijn vlucht van Siem Reap naar Pakse (Laos). In de bus naar ‘Snooky’ zat ik naast een oudere Cambodjaanse meneer. Aangezien ik 5 uur naast hem moest zitten maar een gesprekje begonnen. Hij bleek een wiskunde leraar op een middelbare school in Snooky te zijn. Toen hij me vroeg of ik wiskunde ken antwoordde ik maar het eerste wat in me opkwam; Pythagoras. Niet zo’n goed idee want blijkbaar vroeg hij naar iets wat ik niet snapte waardoor hij me een half uur lang de stelling van Pythagoras heeft uitgelegd. Ik kreeg hem niet aan het verstand dat ik het al snapte, en toen ik een berekening op papier maakte keek hij heel trots en triomfantelijk dus ik heb hem maar niet uit z’n droom geholpen, haha!

Eenmaal aangekomen ben ik naar het GST guesthouse gegaan, die hadden locals in Phnom Penh me aangeraden. Voor $5 een single room met een 2-persoonsbed en een ventilator, tv en badkamertje. Prima, aangezien ik er toch alleen maar slaap. Bij het inchecken schrok ik me echter dood; m’n paspoort was nergens te vinden! Na 100x mijn tas door te zoeken maar contact opgenomen met de reisorganisatie van de lustrumreis om te vragen naar het hoe en wat. Uiteindelijk bleek dat ik de volgende ochtend terug moest naar Phnom Penh om daar bij de Britse ambassade een noodpaspoort aan te vragen. Met het vooruitzicht van één nacht in Snooky ben ik op goed geluk een tent binnengelopen, de Monkey Republic. Daar zaten een paar Britten en ben maar bij hun aangesloten. Vanaf daar naar Jam’s Bar gegaan (met een ex-monnik achter de bar en zijn doofstomme dochter achter de bar. Daarna opgeschoven naar JJ’s waar we nog meer Britten tegenkwamen, die ons meenamen naar de Utopia. Geniale bar (half buiten/binnen) met een zwembad! Spullen gedumpt en lekker gaan zwemmen, echt relaxt.

Om 4 uur thuisgekomen en moest er om 8u weer uit want ik moest een busticket kopen en m’n was ophalen etc. Ben meteen maar begonnen met m’n tas inpakken want dan had ik dat al gehad. Ik pak vervolgens m’n tas op, keer hem om, en opeens valt mijn paspoort op de grond!!! Had ik hem gewoon de hele tijd wel bij me! Superblij natuurlijk, want nu kan ik meerdere dagen hier blijven! Vervolgens weer m’n bed ingedoken tot 13u en toen een strandwandeling gaan maken. Op het strand een Brit genaamd Don tegengekomen die er een sport van leek te maken om westerse toeristen van het strand te plukken en bij elkaar neer te zetten. Eerst dacht ik dat hij gewoon een propper was maar hij was een Engelse leraar in Phnom Penh en was hier voor een weekje weg. Hij sprak aardig Khmer en we hadden dus al snel wat locals erbij zitten, plus een Ier, een Brit, 3 Britse meiden, een Canadees en een Zwitsers meisje. Uiteindelijk de hele middag aan het strand gezeten met een biertje en heerlijk gezwommen in het warme water. Toen ik net even terug ging naar het hostel om me om te kleden moest ik $3,50 aftikken voor de hele middag drinken, ongelofelijk! We gaan nu met z’n allen terug om bij dezelfde tent te barbecuen en vervolgens met z’n allen de barren af :)

Morgen komt Victor hier met z’n vriendin dus dan kunnen die mooi aansluiten!